Hoe goed een zakelijke relatie ook is, wie niet betaalt loopt grote kans op een breuk. Dat blijkt uit een onderzoek onder Nederlandse ondernemers van bedrijfsdataspecialist Altares Dun & Bradstreet.
30% van de ondervraagden gaf aan dat een betalingsachterstand een reden is om de samenwerking met een zakelijke relatie te beëindigen. 32% meldde dat het daarbij niet uitmaakt of de relatie voorheen goed was. Daarbij vindt 59% dat er een opslag moet komen op de factuur, wanneer betaling (na diverse herinneringen) uitblijft.
Liever geld dan een goede relatie
Het werkt ook andersom: 29% gaf aan een slechte relatie te accepteren, zolang de klant maar netjes betaalt. Er is wel een verschil tussen mannelijke en vrouwelijke ondernemers: van de mannen vindt 35% een slechte relatie prima zolang er maar betaald wordt, bij de vrouwen is dat aanzienlijk minder: 21%.
Voorkom onverwachte achterstanden met een bedrijfscheck
Onverwachte betaalachterstanden kunt u vaak voorkomen door een bedrijfscheck uit te laten voeren. Screen nieuwe klanten bijvoorbeeld op risico’s zoals betalingsachterstanden en faillissementen.
Daarnaast helpt periodieke screening om tijdig in te kunnen grijpen en beschadiging van de relatie te voorkomen. Een idee dat veel weerklank vindt in het onderzoek: 73% zegt het belangrijk te vinden nieuwe klanten blijvend te screenen, terwijl maar 18% zegt geen checks meer uit te voeren nadat een nieuwe klant het vertrouwen heeft gewonnen.
Heeft u hulp nodig bij een incasseren van een betalingsachterstand? Neem dan contact met ons op via onderstaand contactformulier!