Waarom betaalt een klant niet?
Het is voor elke onderneming goed om de reden te achterhalen waarom een klant een factuur niet betaalt. Weet u de reden, dan kunt u hier een passende oplossing bij zoeken. Het kan bijvoorbeeld zijn dat een klant boos is, of een bezwaar heeft en eigenlijk vooral gehoord wil worden. Komt u zo’n klant tegemoet en biedt u een reële oplossing, dan betaalt deze klant misschien alsnog.
Analyseer niet-betaalde facturen
Ook het analyseren van alle niet-betaalde facturen, levert veel nuttige informatie op. Met deze informatie kunt u bedrijfsprocessen optimaliseren. Hierdoor kunt u problemen in de toekomst voorkomen. U verkleint het aantal oninbare facturen en vergroot tegelijkertijd de klanttevredenheid.
Debiteurenbeheer is meer dan debiteuren onder druk zetten
Bij veel ondernemingen is debiteurenbeheer niet veel meer dan dreigen en druk uitoefenen. Dat is niet altijd nodig en werkt soms averechts. Luisteren naar debiteuren, en snappen waarom ze niet betalen, kan veel opleveren.
Uiteraard is dit geen wondermiddel, en natuurlijk zijn er altijd klanten die écht niet willen of kunnen betalen, om wat voor reden dan ook. Maar consequent analyseren en vastleggen wat de reden is van het niet-betalen kan het aantal onbetaalde facturen substantieel verminderen.