Probeer te achterhalen wat de reden is van de betalingsachterstand
Mensen met schulden steken vaak de kop in het zand. Brieven, herinneringen en aanmaningen gaan ongeopend in een la, of de prullenbak. E-mails worden niet beantwoord.
Uit onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) is ook gebleken dat ongeveer de helft van de mensen met ernstige schuldenproblematiek laaggeletterd is. Dat betekent dat áls zij al brieven of e-mails openen, zij meestal niet snappen wat er staat. En dus niet reageren.
Het is dus belangrijk dat uw facturen, herinneringen en aanmaningen duidelijk en helder zijn geformuleerd. Maak daarbij ook gebruik van symbolen en plaatjes, die zijn makkelijker te verwerken dan tekst. Stuur het liefst een digitale betaallink mee, daarmee maakt u het makkelijker om snel te betalen.
Daarnaast is het belangrijk dat u, als u alsmaar niets hoort én de betaling van uw factuur achterwege blijft, de telefoon pakt en probeert te achterhalen wat de reden daarvan is.
Geef uw debiteur een keuze
Uit ander onderzoek is gebleken dat mensen die langdurige schulden hebben door de stress vaak niet meer helder kunnen nadenken. Daarom is het belangrijk om debiteuren met serieuze schuldenproblematiek aandacht en een luisterend oor te bieden. U kunt deze debiteuren bovendien naar de volgende instanties verwijzen voor hulp:
Ook is er veel informatie te vinden op internet:
- www.zelfjeschuldenregelen.nl (van het Nibud)
- www.wijzeringeldzaken.nl
Daarnaast is het goed om deze debiteuren bij het voldoen van uw factuur een keuze te bieden. Natuurlijk moet uw factuur uiteindelijk betaald worden. Maar denk wel mee over oplossingen, waarbij de uitkomst zowel voor u als voor de debiteur acceptabel is.
Beloon de debiteur die zelf om een betalingsregeling vraagt
Voor mensen met (ernstige) schulden is het een grote stap om aan de bel te trekken, dat toe te geven en een betalingsregeling aan te vragen. Als u niet goed en zonder empathie op dat voorstel reageert is de kans groot dat zij een dergelijke stap niet nog eens nemen. En niet alleen uw rekening niet betalen, maar ook nog verder in de problemen wegzakken.
Het Nibud geeft dan ook aan dat zij graag zouden zien dat bedrijven coulant met dit soort verzoeken omgaan. Denkt u dus mee over een duurzame oplossing voor u beiden, bijvoorbeeld door het niet in rekening brengen van de wettelijke rente, het afspreken van een betalingsregeling of het tijdelijk opschorten van de betaling.
Heeft u behoefte aan advies over uw debiteurenbeleid of een betalingsregeling? Neemt u dan contact met ons op, wij helpen u graag verder.