Het voorkomen van betalingsachterstanden door een crisis blijkt soms onmogelijk. Veel bouwbedrijven met schulden steken daarom graag hun kop in het zand. Toch moet uw factuur uiteindelijk betaald worden. Helaas halen de gebruikelijke herinneringen en aanmaningen in deze situatie weinig uit. Gelukkig zijn er een aantal dingen die u wel kunt doen. Met de onderstaande drie tips benadert u de bouwsectordebutant zo effectief mogelijk.
- Achterhaal de reden van de betalingsachterstand
Zoals gezegd staat de bouwsector onder hoge druk. Voornamelijk door de crisis lopen de schulden op en blijven betalingen vaak uit, ook aan u. Toch kan hier een andere oorzaak voor zijn. Probeer deze te achterhalen, door contact op te nemen met uw debiteur.
- Bied uw debiteur een keuze aan
Als de schulden hoger oplopen, komt uw debiteur er steeds lastiger weer uit. Heeft uw bouwsectordebiteur serieuze schuldenproblematiek? Wees u dan bewust van deze stressvolle situatie en bied een luisterend oor. Denk daarbij mee over oplossingen, verwijs de debiteur door naar instellingen voor hulp en opper eventueel een betalingsregeling in termijnen. Het verhogen van het stressniveau haalt voor u beiden weinig uit.
- Vraagt uw debiteur zelf om een betalingsregeling? Beloon dit dan.
Het aanvragen van een betalingsregeling is een grote stap richting een oplossing. Het is misschien niet waar u op zit te wachten, maar wellicht wel de enige weg richting uiteindelijke betaling. Denk daarom dus mee over een duurzame oplossing voor beiden en stel u empathisch op tijdens dit gesprek.