Kennisbank - nieuws

Oninbare vordering? Zo krijgt u de btw terug

Ook als u vooraf de kredietwaardigheid van uw klant heeft gecheckt, goede afspraken heeft gemaakt, duidelijke (digitale) facturen, herinneringen en aanmaningen heeft gestuurd én u uw vordering aan een gerechtsdeurwaarder uit handen heeft gegeven, kan het voorkomen dat uw vordering oninbaar blijkt. Bijvoorbeeld omdat uw klant failliet is of in de WSNP is beland. Ook kunt u op enig moment besluiten dat het openstaande bedrag van uw vordering niet opweegt tegen de tijd, het geld en de moeite die het u kost om hem geïnd te krijgen. Het is in die gevallen belangrijk dat u niet vergeet de btw over uw vordering terug te vragen. Hoe u dat doet leest u in dit artikel.

Meer lezen

Onbetaalde factuur? 6 tips voor ondernemers

Elke ondernemer heeft ermee te maken: onbetaalde facturen. Omdat u zelf wel uw rekeningen moet betalen vormen onbetaalde facturen een risico voor uw eigen financiële gezondheid. Niet alleen grote, maar ook kleine facturen. Veel openstaande kleine facturen vormen uiteindelijk ook een groot bedrag. Als uw debiteuren niet betalen, kunt u natuurlijk rustig wachten tot ze dit wel gaan doen. Maar het is beter om voortvarend te werk te gaan. Van den Berg de Rie & Uyterlinde vertelt u graag welke opties u heeft.

Meer lezen

Een goede voorbereiding is het halve werk: zo checkt u nieuwe klanten

Een nieuwe klant wordt meestal met veel gejubel en optimisme binnengehaald. Maar verliest u, zeker bij grotere opdrachten of orders, de zakelijke kant niet uit het oog. Staart u zich niet blind op omzet en controleer vooraf de financiële status, de kredietwaardigheid en het betalingsgedrag van uw nieuwe klant. Controleer daarnaast of uw contactpersoon wel tekenbevoegd is voor een dergelijke opdracht of order. Benut daarbij zo veel mogelijk bronnen. Hoe u dit doet leest u in dit artikel.

Meer lezen

Communicatie met debiteuren: let op de toon

Veel ondernemers vinden het moeilijk om hun klanten te vragen of zij een openstaande factuur willen betalen. Telefonisch contact gaan zij liever uit de weg, terwijl ook schriftelijk de juiste toon moeilijk wordt gevonden. Is dit ook voor u herkenbaar? Van den Berg de Rie & Uyterlinde helpt u graag de juiste toon te vinden.

Meer lezen

3 tips voor efficiënt debiteurenbeheer

Van den Berg de Rie & Uyterlinde incasseert al jaren vorderingen voor bedrijven en overheden. Daarnaast adviseren wij veel bij de opzet van debiteurenadministraties en debiteurenbeleid. Wij merken daarbij steeds vaker dat organisaties behoefte hebben aan beknopte en concrete tips over debiteurenbeheer. Daarom delen wij in dit artikel onze 3 belangrijkste tips.

Meer lezen

Hoe berekent u incassokosten?

Het is een veelgehoord misverstand dat u alleen incassokosten in rekening zou mogen (laten) brengen als u uw vordering uit handen geeft aan een incassobureau of gerechtsdeurwaarder. Ook als u zelf tijd, energie en (dus) kosten steekt in het incasseren van uw vorderingen kunt u incassokosten in rekening brengen. Welke kosten dat zijn, hoe u ze berekent én aan welke voorwaarden u moet voldoen leest u in dit artikel.

Meer lezen

Abonneer u op de nieuwsbrief

Het laatste nieuws, whitepapers en columns over incasso en financiële werving.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.